Pátek, 29 března, 2024
magazin

Škola změnila život v obci. Žáci už neničí cizí majetek

Zůstat po vyučování kopat jámy nebo úmyslně vyrušovat během hodin, aby učitelka navštívila rodiče, zní přinejmenším jako dobrý vtip. Dvojnásobně v situaci, kdy mluvíme o deset až patnáctiletých dětech.


Pravidla naší škole jsou psány pro žácích, fter še chtějí učící, soutěže i pro totich, co še Musa.

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, SPIŠSKÝ ČTVRTEK

Na Základní škole v Spišském Čtvrtku však nejde o vtip. K podobným aktivitám dochází pravidelně a radost to dělá nejen žákům, ale i učitelům, ředitelce a starostovi.

Těší se, že děti po příchodu domů jen nehodí tašku do kouta, ale o školu mají i reálné zájem. Překračují tím zažité představy o tom, jak má probíhat vyučování na základních školách.

Je středa deset hodin ráno a kým kdysi se o tomto čase po vesnici procházeli kromě toulavých psů i školáci, dnes už zde neuvidíte ani nohu. Každá dupkom pod školní lavicí a snaží se neporušit žádné z desatera dobrého žáka.

Mají ho vyvěšeny hned při vstupu do školy a je psané pro Spiš charakteristickou „východňárčinou“.

„Pravidla naší škole jsou psány pro žácích, fter še chtějí učící, soutěže i pro totich, co še Musa.“ Začíná prvním bodem, že „do škol še chodzi včas“ a končí upozorněním „davaj pozor, kdo tu šéf, bo ti to ně si! „

Syn jí vyhrožoval sebevraždou

„Můj syn chodí do školy v Spišském Čtvrtku necelé čtyři měsíce a najednou se do ní těší. V předchozí škole ho prohlásili za ročníkového záškoláků, docházelo k šikaně a nechtěl tam chodit. Nyní domů přichází s tím, že chce něco dosáhnout, chce se stát lékařem a začal číst knihy, „usmívá se piatakova matka Blanka Kováčová během toho, jak sedíme ve školní knihovně.

Řeč přijde i na výhrůžky o ukončení života. Paní Kováčová se nejprve podívá do země a vypráví pomalu, pak nasměruje oči ke stropu a sevře obě dlaně.

„Syn se mi vyhrožoval sebevraždou. Řekl, že se zabije, když ho ještě dám do školy. Bylo to hrozné. Nyní se mi vyhrožuje spíš tím, že do školy půjde iv horečkách, „těší se Kováčová.

Za obrat o 180 stupňů může především projekt Teach for Slovakia, který na škole probíhá od roku 2015 a ovlivnil nejen školní docházku, ale i chování dětí na ulici. Projekt od svého počátku podporuje i Nadace České spořitelny, která se dlouhodobě věnuje tématu vzdělávání.

„Už tu neviděl děti jen tak se flákat a zničehonic rozbíjet cizí věci. Když Pavlík venčí psa, dokonce nosí s sebou sáčky a sbírá po něm hovínka, neboť Alik nemůže být ten nepořádný, „pochvaluje si Kováčová.

Klíčem k lepšímu chování dětí je kromě desatera dobrého žáka i několik her a motivačních systémů, které žáka vychovávají. Zřejmě nejúspěšnějším je systém barevných kartiček, kterými chce Piatak Paľko přivolat třídní učitelku domů.


Jsme v regionu, kde se kdysi chodilo do školy jen v zimě, když zrovna nebylo práce na poli. O to náročnější je žáky motivovat ke studiu.

LUDMILA berlových, ŘEDITELKA ŠKOLY

Modrá, žlutá, červená. Poznámka do žákovské knížky, návštěva rodičů, důtka třídní učitelkou, důtka ředitelkou školy a nakonec i snížená známka z chování.

Pokud je žák na hodině neposeda nebo se s někým hádá, dostane první výstražnou modrou kartičku. Tu může na konci hodiny vrátit zpět, pokud splní úkol, který je na ní napsána. Pokud ne, přijde žlutá karta a žák si ji musí jít zapíchnout na nástěnku ke svému menu.

„Máš pět minut na nápravu svého chování. Vždy dokážeš mile překvapit. „

Nebo se na modré kartičce může objevit i jiná výzva.

„Máš pět minut na nápravu svého chování. Když chceš, dokážeš velké věci. „

PR články

Další články autora